Another review: Vie et mort du Petit Prince

All: Yet another review on the Life and Death of the Little Prince, forwarded to us from one of our correspondents on the continent, François Marchal (an associate of Mr. Remy), via Mr. Di Palma’s offices.

Below is French and then a very garbled English translation (thanks to BabelFish).

Le 31 juillet 1944, Antoine de Saint­Exupéry, pilote de guerre, ne rentre pas de mission. On ne retrouvera jamais son avion, ni son corps. Le mystère de cette mort ajoute à l’aura qui entoure ce militaire écri­vain dont l’œuvre reste dominée par l’extraordinaire succès posthume de son Petit Prince , 80 millions d’exem­plaires vendus, traduit dans plus de cinquante langues et lu dans le monde entier. Biographe de Saint­Ex, auteur de plusieurs ouvrages sur ce personnage fascinant, Alain Vir­condelet revient sur la genèse de ce conte à dimension universelle, élevé au rang de mythe littéraire.
Alain Vircondelet pense que tout est parti d’un déjeuner à New York, l’été 1942, entre l’écrivain et son édi­teur américain, Eugène Reynal, qui lui suggère d’écrire un conte pour enfants. Exilé depuis la Saint­Sylvestre 1940, Saint-Exupéry file un très mauvais coton. Sa cyclothy­mie, ses accès maniaco-dépressifs se sont accentués. Loin du front, il passe de l’euphorie à l’abattement, passe par des phases d’exaltation et d’angoisse. La traduction aux États-Unis de Terre des hommes lui a valu le prestigieux National Book Award. Il est fêté partout, invité partout.

 Cet accueil met du baume sur le cœur de ce perpétuel mal-aimé qui se sent abandonné, accusé de trahison par la diaspora. À l’excitation de vivre à New York a succédé chez ce démobilisé incer­tain de l’avenir la désillusion de se sentir piégé dans ce pays dont il se refuse à apprendre la langue. Dé­sœuvré, livré à son mal de vivre, il portait en lui le désespoir comme une plaie ouverte, témoignera l’actrice Anabella. Qu’il est loin le temps où il partait mordre les étoiles, nuits de prière au-dessus des hommes dans la solitude céleste… Après bien des déboires conju­gaux propres à ce couple infantile et paroxystique, Saint-Ex vit avec sa femme Consuelo au 27 étage d’un gratte-ciel qui surplombe Central Park et Manhattan. Sur ce balcon qui ouvre sur la ville illuminée, il écrit Citadelle, sa somme philosophique, et commence à esquisser les traits d’un petit garçon aux cheveux en bataille, avec son écharpe volante, qui ressemble à Consuelo, comme la fleur condensera des traits de son caractère et témoignera d’un atta­chement inaliénable.

 Car même si ce don juan, entouré de multiples égéries, a besoin de plaire et d’être aimé, il ne peut vivre sans Consuelo. Ce conte pour enfants agit sur lui comme une révélation qui récapi­tule ses idéaux et son humanisme mal compris. On peut aussi le lire, suggère Alain Vircondelet, comme un conte médiéval d’amour cour­tois, même si certains voudront voir sous les repentirs la figure adorée et consolante de la mère vers qui toujours vont ses pensées.
Antoine de Saint-Exupéry reprend enfin du service, l’été 1943. Il va vers la mort et semble le savoir. Il court au-devant du sacrifice comme s’il voulait quitter la terre, rejoindre sa rose inaccessible et renaître. De ses heures passées aux commandes de son Lightning P 38, il dira qu’il a « la joie de participer à ces plongées de scaphandrier que sont les missions de haute altitude » . Étrange image prémonitoire…
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“English”:
July 31, 1944, Antoine de Saint­Exupéry, fighter pilot, does not return of mission. One will never find his plane, nor his body. The mystery of this death adds to will have which surrounds this soldier écri­vain whose ouvre remains dominated by the extraordinary posthumous success of its Small Prince, 80 sold million exem­plaires, translated in more than fifty languages and read in the whole world.

Biographer of Saint­Ex, author of several works on this attractive character, Alain Vir­condelet reconsiders the genesis of this tale to universal dimension, high with the row of literary myth. Alain Vircondelet thinks that all started from a lunch to New York, the summer 1942, between the writer and his American edi­tor, Eugene Reynal, who suggests to him writing a tale for children.

 Exiled since Saint ­Sylvestre 1940, Saint-Exupéry spins a very bad cotton. Its cyclothy­my, its maniaco-depressive accesses were accentuated. Far from the face, it passes from the euphoria to the abatement, passes by phases of exaltation and anguish. The translation in the United States de Terre of the men was worth prestigious National Book Award to him. It is celebrated everywhere, invited everywhere.

This reception puts balsam on the cur of this perpetual badly-liked which feels abandoned, marked treason by the diaspora. The excitation of living in New York at this demobilized incer­tain of the future disillusion succeeded to feel trapped in this country from which it refuses to learn the language. Dé­sire, delivered to its evil of living, “it carried in him despair like an opened wound”, will testify the Anabella actress. That it is far time when it left “to bite stars”, nights of prayer above the men in celestial loneliness…

Afterwards many specific conju­gaux vexations to this infantile and paroxystic couple, Saint-Ex lives with his Consuelo wife to the 27 E stages of a skyscraper which overhangs Central Park and Manhattan. On this balcony which opens on the illuminated city, he writes Citadelle, his philosophical sum, and starts to outline the features of a little boy to the hair in battle, with his flying scarf, which resembles Consuelo, as the flower will condense features of his character and will testify to atta­chement inalienable. Because even if this gift juan, surrounded of multiple egeries, needs to like and to be liked, it cannot live without Consuelo.

This tale for children acts on him like a revelation which récapi­tule its ideals and its humanism badly included/understood. One can also read it, suggests Alain Vircondelet, like a medieval tale of love cour­tois, even if some want to see under the repentances the figure adored and comforting of the mother towards whom always go her thoughts. Antoine de Saint-Exupéry takes again finally service, the summer 1943. He goes towards death and seems the knowledge.

He runs ahead of of the sacrifice as if he wanted to leave the ground, to join his inaccessible pink and to reappear. From its hours placed to the orders of its Lightning P 38, he will say that he has “the joy of taking part in these divings of diver which are the missions of high altitude”. Strange premonitory image…

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Villa St. Jean was a Marianist school in Fribourg, Switzerland, from 1903-1970. This blog site is intended as a forum for Villa alumni to share memories, pictures and connections.
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